Wij bieden psychiatrie en psychotherapie in een persoonlijke omgeving dicht bij huis.
Achter de deuren hieronder hebben wij onze praktijk. In overleg met uw huisarts kunt u bepalen naar wie uw voorkeur uitgaat. Iedere psychiater heeft zijn/haar eigen specialiteit en werkwijze.
Onze namen en adressen vindt u onder 'De psychiaters' in de linker kolom. *)
Op de pagina's van de individuele psychiaters "De psychiaters" vindt u informatie over de wachttijden en met welke verzekeraars de psychiater een contract heeft gesloten.
Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met uw zorgverzekeraar en vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en de behandeling binnen 10 weken vanaf de intake kan beginnen. Dit zijn namelijk de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).
Indien de zorgverzekeraar er niet in slaagt een door haar gecontracteerde psychiater te vinden die binnen vier weken plaats heeft, terwijl er wel een ongecontracteerde psychiater beschikbaar is, dan kan er een regeling getroffen worden waardoor u zonder eigen bijdrage bij die psychiater terecht kunt! Indien er geen plaats is bij de leden van onze vereniging, en/of een psychiater niet (strikt) noodzakelijk is kunt u eventueel terecht bij:
Rondom Psychotherapie voor psychologische/ psychotherapeutische behandeling in de specialistische GGZ.
De VZGPK is de vereniging van zelfstandig gevestigde psychiaters in de omgeving van Haarlem (Kennemerland). De vereniging werd opgericht in 1998 en staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Amsterdam onder nummer 34105255.
Doelstellingen zijn onder meer het bevorderen van de onderlinge samenwerking en de samenwerking met verwijzers en andere partijen in de regio, het bewaken van de kwaliteit van de beroepsuitoefening en het voor elkaar waarnemen van werkzaamheden om de continuïteit van de patiëntenzorg te garanderen.
De leden van de vereniging ontmoeten elkaar regelmatig op vergaderingen, nascholings- en intervisiebijeenkomsten en zijn daardoor op de hoogte van elkaars specifieke aandachtsgebieden en werkwijzen waardoor er zonodig onderling geconsulteerd en verwezen kan worden.
Via deze website brengen wij ons specifieke behandelaanbod onder de aandacht van onze verwijzers en onze toekomstige patiënten.
De VZGPK is geen instituut met een centrale aanmelding of patiëntenregistratie.
Het bestuur van de vereniging wordt gevormd door Erik van Duijn (voorzitter, penningmeester), Janny ter Braak (secretaris) en Iefke van Unen.
Niet alle ZGP's in de regio zijn lid van de vereniging. De vereniging heeft momenteel 13 leden. Sommige leden zijn te vinden op de website, anderen hebben ervoor gekozen niet op deze website vermeld te worden.
De bij onze vereniging aangesloten psychiaters zullen hun best doen u de zorg te bieden die u van hen verwacht. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de geboden behandeling, de service of de resultaten. In die gevallen kunt u contact opnemen met uw behandelaar. Mocht dit contact niet tot een bevredigende oplossing leiden dan kunt u een klacht indienen bij een landelijke klachtenfunctionaris.
Tenzij op de persoonlijke pagina van de psychiater op deze website iets anders wordt vermeld, zijn de psychiaters van de VZGPK aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling van de NVvP (de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie).
Klik hier voor het volledige klachtenreglement.
Indien u klachten heeft kunt u die het beste eerst met uw psychiater bespreken. Wanneer de klachten naar uw mening niet naar tevredenheid worden besproken kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Hiervoor doen wij een beroep op de regeling van onze beroepsvereniging, de NVvP. In het klachtenreglement leest u precies wat u kunt verwachten van de klachtenfunctionaris en de bemiddeling bij klachten.
U kunt de klachtenfunctionaris bereiken door het sturen van een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Vermeldt u in de mail in ieder geval ook uw telefoonnummer, zodat de klachtenfunctionaris contact met u op kan nemen voor een gesprek.
Wordt uw klacht, ook met bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet of onvoldoende opgelost, dan kunt u de klacht tevens voorleggen aan een onafhankelijke geschillencommissie die een bindende uitspraak doet. Hiervoor zijn wij aangesloten bij de Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken in Den Haag.
De geschillencommissie is schriftelijk of digitaal te benaderen, via onderstaand adres:
Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
of via de website www.degeschillencommissie.nl. (via de Geschillencommissie Zorg wordt u naar de Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken geleid).